Het is tijd voor het derde leernetwerkevent van ESC. Als expertisenetwerk komen we bij elkaar om te leren hoe anderen werken in complexe maatschappelijk omgevingen. We delen waar we met z’n allen tegenaan lopen en leren elkaars praktijken kennen en wisselen kennis uit om systemisch co-design met elkaar weer een stap verder te brengen.
We werken op het moment aan een dynamische leeragenda die wordt gevoed met de leervragen die tijdens de Launch werden geformuleerd en de thema’s en uitdagingen die uit de landkaart kwamen die we tijdens de DDW maakten. Dit keer gaan we de diepte in op basis van drie thema’s:
Panta Rhei
Hoe doe je aan systemisch codesign in de chaos: als het onderwerp steeds verandert, problemen van karakter veranderen, de gemeenschap steeds van samenstelling verandert, het doel wijzigt, je aan moet sluiten bij het onbekende bestaande, …?
Inclusief…. Tja, we doen ons best
Hoe zorg je dat ‘iedereen’ meedoet, als niemand het overzicht heeft? Hoe voorkom je dat de ‘loudest voice of all’ de rest overschreeuwt? Hoe krijg je ‘the whole system in one room’ als het systeem groot is? Hoe is de non-human vertegenwoordigd? Kan/mag één iemand een hele groep vertegenwoordigen? Hoe werk je samen met mensen die ‘nooit’ tijd hebben?
Is het van ons, of is het van jou?
Wie is verantwoordelijk voor het bereiken van uitkomsten? Hoe bereik ik vertrouwen? Hoe ga je om met systeemweerstand? Hoe creëer je collectief leiderschap bij betrokkenen? Hoe draag je resultaten ‘over’?
Tijdens de opening staan we stil bij het monitoren van impact bij systemisch werken. Vervolgens gaan we in drie groepen uiteen om in kleinere setting de thema’s uit te diepen. We doen dat het liefst aan de hand van een concreet praktijk casus of transitie vraagstuk. Wil je als partner hier actief aan bijdragen door een eigen vraag in te brengen, laat het aan community manager Emma weten!
Programma:
14:00 Opening en terugblik
14:15 Plenaire activiteit rond impact
15:00 Drie parallelle sessies over de thema’s
16:30 Systemisch uitwisselen van geleerde lessen en reflectie op de dynamische leeragenda
17:00 Borrel