Kennis die bijdraagt aan Systemisch Co-Design delen we graag – en de collectie groeit gestaag. Zo benutten we onze gezamenlijke creativiteit in het benaderen van systemische vragen bij complexe opgaven. Binnen het Expertisenetwerk Systemisch Co-design ontwikkelen de partners tools, praktische methoden en papers. Deze kennis en tools uit ons netwerk maken wij online beschikbaar om in te zetten. De volgende kennis staat klaar:
Werk je met studenten en onderwijsprofessionals en zie je kansen om het onderwijs samen te verbeteren? Dan biedt het Lectoraat Authentiek Leiderschap de Students as Partners (SaP) methode om dit praktisch aan te pakken. Jürg Tholke, Senka Rebac en Martijn Mesman ontwierpen instrumenten die dialoog en betrokkenheid bevorderen: een Students as Partners Mega Canvas, Dialogue Quest game en de SaP Radar online.
Wil je meer weten over het overbruggen van de kloof tussen ontwerponderzoek en praktijk? Lees dan het artikel Bridging the research-practice gap: understanding the knowledge exchange between design research and social design practices van Wina Smeenk, Marieke Zielhuis en Koen van Turnhout. Hierin nemen ze het Co-design canvas in een social design casestudy onder de loep.
Om complexe vraagstukken en transities aan te kunnen pakken heb je meerdere perspectieven of lenzen nodig. Ons doel als Expertisenetwerk Systemisch Co-design (ESC) is om vanuit de lenzen van systeemdenken én design én het collectief bij te dragen aan transitievraagstukken. Met dit whitepaper Systemisch co-design: navigeren in complexe vraagstukken beschrijven we hoe we dit doen. Het biedt een inkijk in de ESC werkwijze: praktijkgericht onderzoek naar manieren waarop deze drie lenzen elkaar kunnen versterken en samen verder ontwikkeld kunnen worden.
Lees meer over de ESC-kennis, praktische methoden en papers op onze Kennis pagina.