Binnen ESCape vervullen de creatieve partners een onmisbare rol. Zij krijgen als
geen ander dagelijks te maken met het werken in de transitiepraktijk en hun ervaring en expertise is daarom van grote waarde om het gedachtengoed van SCD verder te ontwikkelen.
Daarom heeft ESCape dit voorjaar een open call uitgeschreven voor partners (we
noemen dat de ESCall), die door middel van een voucher tijd en ondersteuning
kregen om te reflecteren op een eigen aanpak, tool of werkwijze om deze te vertalen naar een deelbaar ‘kennisproduct’. Op deze manier helpen we elkaar verder met het ontwikkelen van een breed arsenaal aan expertise, tools en werkwijzen van SCD.
De toekende vouchers op een rijtje:
PerfectStorm, Keimpe de Heer
Systemische windtunnel co-design werkvorm
We willen een co-design werkvorm ontwikkelen op basis van ideeën over een veranderkundig model en onze ervaringen met (tafel) organisatieopstellingen voor het ontwerpen, benchmarken en testen van strategie met alle actoren in het systeem waar strategie betrekking op heeft.
Contour IDS, Visual Design Thinker , Jochem Galama
Het creëren van een 4D systemisch model
Het ontwikkelen van een speelse interventie die als materieel boundary object (zoals o.a. het werk van Jacob Buur et alii, maar ook LEGO serious play en mijn werk in de praktijk als visual design thinker) de ruimte biedt om met verschillende stakeholders in gezamenlijkheid tot een situationele constellatie komen waarbij relaties, verhoudingen en invloeden tastbaar, zichtbaar en bespreekbaar worden.
Design Innovation Group , Hugo Schuitemaker
Toepasbare rechtvaardigheidsprincipes
Startende transities zijn zo ingrijpend dat technocratische optimalisatie niet meer vanzelfsprekend eerlijk is volgens oude normen. Rechtvaardigheidsafwegingen moeten expliciet worden meegenomen. Binnen Rechtvaardige Drinkwaterlandschappen ontwikkelde DIG een methode om rechtvaardigheid expliciet en toepasbaar te maken voor water. Deze moet verder worden ontwikkeld tot een zelfstandige tool voor diverse transitiedomeinen.
IJsfontein , Jan Willem Huisman
De Trip, game in samenwerking
The Trip is een leeromgeving die serious gaming gebruikt om studenten te helpen zichzelf als toekomstige professionals te ontwikkelen. Deze omgeving is gebaseerd op kennis van het lectoraat Authentic Leadership en is gemaakt door IJsfontein en Martijn Mesman Het idee is dat zelfreflectie de basis is om complexe problemen samen met anderen op te lossen. Dit is waardevol voor iedereen: bewust worden van je eigen gedrag en waar dit vandaan komt.
Being a designer , André Weenink
Collaborative Reflection
Een kaartspel dat deelnemers van co-creatieve initiatieven laat reflecteren op hun proces. Het bevordert individuele en gezamenlijke groei en verbetert samenwerking en resultaten. Het spel is gebaseerd op het idee dat inzicht in eigen en collectieve intelligentie op verschillende niveaus essentieel is voor optimale gezamenlijke creatie.
Stichting Cities of Things , Iskander Smit
Robo-Perspectives (exchange) toolbox
Robo-Perspectives toolbox is bedacht als een set fysieke en digitale tools die burgers helpen bij het uitwisselen en bespreekbaar maken van de diverse, complexe, systemische perspectieven op stedelijke robots en hun betekenis voor de stad en haar inwoners. Deze toolkit zou een uitbreiding zijn van het bestaande WijkbotKit.
theRevolution, Boudewijn Bugter
Fundamentals Academy, Jens Gijbels
Erwin Elling Strategie & Advies, Erwin Elling
We vormen een coalitie van drie creatieve partners van ESC.
De stem van het stille midden. Steeds meer publieke debatten zijn sterk gepolariseerd. De extreme polen zijn het luid met elkaar oneens. Voor de groep tussen die flanken wordt het steeds lastiger om een meer genuanceerde mening te verkondigen of constructief bij te dragen aan een gesprek. Gedeelde, gedragen oplossingen voor complexe problemen raken zo verder uit zicht. Wij willen de stem van het stille
midden versterken.
New Future Lab , Kristel Thieme
Duurzaam samenwerken met gebruikers
Design thinking stelt de mens centraal, maar toch is er (te) weinig aandacht voor de ervaring van deelnemers tijdens het onderzoeks- en ontwerptraject zelf. Wat maakt deelname voor hen prettig en succesvol? Vanuit een systemische blik op gebruikersonderzoek ontwikkelen we richtlijnen voor het duurzaam betrekken van eindgebruikers in maatschappelijke vraagstukken.