Durf af te wijken van gebaande paden
“Ik ben een groot fan van verloren raken. Van het gebaande pad afwijken en vertrouwen dat ik mijn weg wel weer vind. “Tot nu toe lukt dat”, glimlacht Bas van den Berg. Hij schreef het boek ‘Onderwijzen in transitie(s): Een Werkboek vol Hoopvolle en Regeneratieve Verhalen’.
Durven afwijken van gebaande paden komt zeker ook terug in het boek. “Transities gaan allemaal over entanglement, oftewel gecompliceerde en met elkaar verweven situaties. Als je eenmaal aan de slag gaat met transities merk je snel dat alles met elkaar is verbonden. Er is geen systeem. Dat betekent dat je het verschil kunt maken waar je maar wilt. Elke verandering doet ertoe.”
Het boek is een verzameling van hoopvolle en regeneratieve onderwijsverhalen van pioniers die hun educatie verbinden en verweven met complexe transitie opgaven in Nederland. “Dat zijn bijvoorbeeld de circulaire en energietransitie”, legt Bas uit. “In vier grote thema’s leren we in dit boek praktische lessen om onze eigen onderwijspraktijk te herontwerpen zodat we sterker kunnen aansluiten bij veranderingen in de maatschappij. Mogelijk kunnen we daar zelfs leiding aan geven!”
Voor Bas is het belangrijk dat studenten als toekomstige professionals de gelegenheid krijgen om in de relatieve veiligheid van onderwijs hun vaardigheden te ontwikkelen. “Denk daarbij aan omgaan met onzekerheid. Juist in een wereld die veel crisissen kent, moeten wij onze studenten en de maatschappij dat bieden. Dat is het minste wat we kunnen doen om ze te helpen navigeren in alle grote complexe systeemveranderingen die er deze eeuw aankomen.”